Monday 9 January 2012

terkadang aku...

terkadang, diri ni terlalu leka dan alpa tentang nasib saudara semuslim di bumi Palestin, Syria, Afghanistan dan Malaysia sndri
terkadang aku hanya mampu berkata kesiannye.
terkadang aku seakan2 endah tak endah dgn situasi genting yg berlumuran darah memperjuangkan Islam dgn semangat jihad yg jitu.
terkadang, aku lebih mementingkan diri sendiri, hidup dlm 'comfort zone' dan merasakan sikap individualistik kian menebal..
terkadang dirini seakan2 mengadu, mengeluh dgn sbb2 remeh temeh..
terkadang bila suatu ujian tu dtg, diri terkadang terlalu lemah menghadapinya..
terkadang sejarah Islam itu aku sendiri kurang tahu dek sikap kurang membaca.
terkadang Al-Quran itu aku baca, terkadang tidak.
terkadang aku baca ayat2 suciNya tanpa betul2 memahaminya.
terkadang aku berprasangka buruk
terkadang aku tak dapat kawal perasaan marah,
terkadang aku merasakan sudah bagus walhal byk lagi ruang yg perlu diperbaiki, dan ilmu yg perlu dicari
terkadang aku lupa dgn matlamat asalku utk mencari keredaan Allah.
terkadang aku terlalu sibuk mengejar hal duniaterkadang aku memikirkan apakah kesudahanku nanti
terkadang aku terlalu merindui keluargaku
terkadang, terkadang dan terkadang..

sikap manusia itu sndri yg selalu lupa..maka, berdoa dan bertaubatlah kepada Allah,  ssesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat.
surah Al-Baqarah 2:286: 
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami.

No comments:

Post a Comment