Saturday 1 June 2013

UCC Conferring 2013 dan dakwah




                                                                                                           السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
.الحمد لله رب العالمين، و الصلاة و السلام على رسول الله، و على آله وصحبه أجمعين، اما بعد



Alhamdulillah, walau tidak berpeluang menjelajah London sbb rse mak xkasi pegi atas faktor2 keselamatan, tapi Allah beri peluang dtg Conferring Medical Graduates 2013. seronok, terpegun, inspired dgn mereka. lagi2 dgn kakak yg kte btol2 rapat mcm Kak Yan dan Kak Azira. sedut semangat dorang smpai dari pkul 11-2 lebih bergambar sakan siap pakai robes dorang. heheh. so, inilah hasilnye. Gucci shades menjadi tarikan org ramai sepanjang smlm. haha.

Flashback sikit, haritu dpt attend Dine for Dakwah Dinner kat Togher Mosque. Sheikh Abdul Raheem Green founder of Iera foundation dtg bg talk. menarik sgt talk dia. 
Sheikh tanya, siapakah golongan manusia yang terbaik di dunia ini?
-
Siapa?
-
The answer is, golongan anbiya'. The reason is because they convey the message. That's why they are called 'the messenger'. So, it's not about how long you want to keep your beard etc, it's about conveying the message.
What message?
"there is no God but Allah and Muhammad is His messenger."

Jadi, dakwah itu tugas siapa?
Yup, tugas kita.
 dan sme2 lah kte contohi para anbiya'. 

If I can summarize what dakwah is dakwah is for all and you need patience and tolerance doing that. Betapa kalau kte bce dan kaji sirah2 perjuangan para anbiya', Rasulullah dan para sahabat byk ibrah yg boleh diambil. Betapa gigih dan teguhnya mereka berdakwah walau byk rintangan yg dihadapi. 

cbe reflect kat diri kte. tak kan sbb family concern kte xberdakwah, xkan sbb tekanan drp sesetengah pihak kte futur di tgh jln? xkan sbb mslh kecil kte kata "ah, xpayah la.buat. masalah jelah nk wt dakwah sume tu. baik hidup baik seorang2?" pesanan khas utk diri sndri dan shbt2 lain di luar sne. 

Dan kalau kte tgk kisah Baginda di Taif di mana baginda diuji dgn tolakan kaum Bani Thafiq yg enggan menerima Islam malah terus menerus menghina baginda dan mereka membaling batu pd baginda sehinggakan darah berkocak dlm kasut Rasulullah. Tapi ape yg berlaku setelah itu? Rasulullah berdoa:

http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/kisahbagindarasulullahsaw.htm

" Wahai Tuhanku, kepada Engkau aku adukan kelemahan tenagaku dan kekurangan daya-upayaku pada pandangan manusia. WahaiTuhan yang Maha Rahim kepada sesiapa Engkau menyerahkan daku?Kepada musuh yang akan menerkamkan aku ataukah kepada keluarga yang engkau berikan kepadanya uruskanku, tidak ada keberatan bagiku asal aku tetap dalam keredzaanMu. Dalam pada itu afiatMu lebih luas bagiku. Aku berlindung dengan cahaya mukaMu yang mulia yang menyinari segala langit dan menerangi segala yang gelap dan atasnyalah  teratur segala urusan dunia dan akirat, dari Engkau menimpakan atas diriku kemarahanMu atau dari Engkau turun atasku azabMu kepada Engkaulah aku adukan hal ku sehingga Engkau redza. Tidak ada daya dan upaya melainkan dengan Engkau"
                     
 Demikianlah sedihnya doa yang dihadapi kepada Allah s.w.t. oleh Baginda s.a.w sehingga Allah s.w.t. mengutuskan Malaikat Jibrail buat menemui Baginda s.a.w. Setibanya dihadapan Nabi Muhammad s.a.w. diapun memberi salam seraya berkata:Allah s.w.t.. mengetahui apa yang telah berlaku diantara kamu dan orang-orang ini. Allah s.w.t. telah menyediakan malaikat digunung ganang disini khas untuk menjalankan sebarang perintah kamu."

                        Sambil berkata demikian Jibrail menghadapkan malaikat itu dimuka Baginda s.a.w Kata Malaikat ini:"Wahai Rasulullah, saya bersiap sedia untuk menjalankan perintah Tuan. Kalau dikehendaki, saya sanggup menyebabkan gunung-gunung disebelah menyebelah kota ini berlanggaran sehingga penduduk-penduduk dikedua-dua belah mati tertindih. Kalau tidak, Tuan cadangkan apa saja hukuman yang selayaknya diterima oleh orang-orang ini."

                        Mendengar janji-janji Malaikat itu, Nabi Muhammad s.a.w. yang penuh dengan sifat rahim dan belas kasihan pun berkata:"Walaupun orang-orang ini tidak menerima Islam, saya harap dengan kehendak Allah s.w.t., yang anak-anak mereka, pada satu masa nanti, akan menyembah Allah s.w.t.. dan berbakti kepadaNya."

                        Sekarang perhatikanlah tauladan mulia dan suci murni yang telah dipertunjukkan oleh Baginda s.a.w. Kita semua mengakui yang kita menjadi pengikut-pengikutNya, tetapi dalam urusan hidup kita sehari-sehari,apabila cadangan kita ditolak atau tidak dipersetujui maka kita dengan lekasnya melemparkan maki hamun dan terkadang-kadang bercita-cita hendak membalas dendam terhadap mereka yang tidak bersetuju dengan kita.Sebagai pengikut-pengikutnya kita hendahlah mencontohi Baginda s.a.w. Selepas menerima penghinaa ditangan penduduk-penduduk Kota Taif,Baginda s.a.w hanya berdoa. Baginda s.a.w. tidak memarahi mereka,tidak mengutuk mereka dan tidak mengambil sebarang tindakan balas walaupun diberi kesempatan sebaik-baiknya untuk membuat demikian.


another great video yang sgt terkesan di hati. Kesabaran Tufail berdakwah selama 10 tahun membuahkan hasil apabila 80 keluarga Arab memeluk Islam dan salah satunya adalah Abu Hurairah ;perawi hadis yg terhebat. Semoga kte menjadi golongan yg sabar dlm kehidupan.



                                                                                                  سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم



1 comment: