Tuesday 8 November 2011

erti beraya di perantauan.

pagi yg dingin diganti dgn kehadiran sang suria yg ceria menyinari langit biru cork.subhanaAllah..

spy agents beraya! =)
alhamdulillah, raya Aidiladha disambut meriah oleh warga corkians..dgn majlis yg penuh dgn koleksi makanan sdp2 khas dimasak oleh chef2, riuh kanak2 riang di pagi raya, ukhuwah islamiah warga2 cork, serta senyuman yg dibalas sesama masing2 tanda kesyukuran diberi peluang utk menikmati suasana ini..meskipun jauh di sudut hati pelajar tahun satu yg pertama kali merasa suasana raya di perantauan sungguh berbeza dari kampung halaman..jauh dari keluarga tercinta..ahhh..betapa ku rindu momenta itu..tapi, jgn digusar meski jasad mereka jauh, ingatanku dlm doaku tetap dekat! semoga mereka terus berada dalam limpah kurnia Ilahi..amin..=)

dalam sibuk menyediakan diri utk continuous assessment ini yg berlangsung td dan akan berterusan sehingga rabu ni, berbagai dugaan dihadapi..tak perlu disebut secara jelas dugaannya, tp sudah mencukupi hanya Allah yg tahu perasaan gusar gelisahku...kerana tak mampu tanggung sendiri beban ni, akhirnya terucap jua pd kedua ibu bapaku.oh, betapa patut aku menyembunyikannya..

lalu, ketika diri ni mencari2 ketenangan hati, ayat2 surah Asyu'araa ayat 79-83 menyentuh hatiku..tepat masanya! tepat detiknya lalu membuat air mataku mengalir..ahh..betapa Allah lah selama ni yg memberi segala-galanya kepada kita..seperti terjemahan ni:

[26.78] (yaitu Tuhan) Yang telah menciptakan aku, maka Dialah
yang menunjuki aku,


[26.79] dan Tuhanku, Yang Dia memberi makan dan minum kepadaku,


[26.80] dan apabila aku sakit, Dialah Yang menyembuhkan aku,


[26.81] dan Yang akan mematikan aku, kemudian akan
menghidupkan aku (kembali),


[26.82] dan Yang amat kuinginkan akan mengampuni kesalahanku
pada hari kiamat".


[26.83] (Ibrahim berdoa): "Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku hikmah
dan masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang saleh,

baiklah..itu sahaja coretanku buat ketika ini.=)

No comments:

Post a Comment