Friday 10 August 2012

Di Hamparan Shamrock, kuseru namaMu.=')


" buku ni penuh dgn inspirasi, dan motivasi yg menceritakan kisah hidupnya yg penuh cabaran dan dugaan, baca la weh!" pesan Adah mse Muslim Overseas Camp(MOC) tempoh hari.

so, after MOC tuh, one week after dat, aku pun g beli bku tuh. I was very excited sbb still terngiang2 lagi suara Uztaz Hasrizal penceramah mse MOC who is the author of dat book. almost half of d book, dia cte penuh semangat mse MOC.

n then, while I was reading the book, I came across this beautiful words.

Roh itu dekat dengan Allah.

Saya mengambil peluang untuk mengingatkan diri saya dan Abdellah bahawa jasad fizikal kita mungkin tidak terasa dengan dosa. Tetapi, hati, roh dan jiwa kita terseksa.

             
              "Roh kita asalnya 'dekat' dengan Allah. Apabila dijauhkan dari asalnya, dia akan terseksa, kesunyian, dan menderita seperti jiwa perantau yang tercampak di bumi asing. Sering gelisah dan mahu mengecap asal-usul yang telah ditinggalkan. Jika rintihan hati kita diabaikan, akhirnya ia akan mati lantaran sakit rindu kepada asalnya. Bawalah kembali diri kita semua ke asal kita, bahawa kita dekat dengan Allah," saya menamatkan bicara di situ.

              
              Bukankah semasa di alam roh, Allah berbicara secara langsung dengan kita dan kita menjawabnya secara langsung dengan Dia? Demikianlah kebersamaaan kita dengan-Nya. Membawa diri kepada zikrullah, membaca kalam-Nya dan bertadabbur menghayati ciptaan-Nya, semua itu adalah perjalanan roh yang kita bentangkan untuk ia kembali ke asalnya. Dekat dengan Dia. Semakin banyak kita berdosa, meninggalkan solat dan Al-Quran, melayan nafsu dan mengikut jejak langkah syaitan, beerti semakin jauh roh kita mengembara meninggalkan asalnya. Semakin jauh daripada Allah, semakin kehilangan bekal dan semakin sesal dan bebal dengan kegundahan yang ditanggung.
              
Tatkala hati gelisah, terimalah ia sebagai pemberitahuan hati bahawa dia memanggil tuannya ke asal .Kepada Tuhan.

Malah tatkala saya memeluk ibu dan mencium tangannya, hilang semua resah di jiwa. Masakan tidak, saya berasal daripada dia. Mencium dan memeluknya adalah kepulangan saya kepada asal.
             Itulah sifir kehidupan.

             Tatkala resah membelenggu diri, kembalilah ke asal. Kembalilah ke kampung, kembalilah ke bonda, kembalilah kepada Dia, Allah yang asalnya dirimu dekat dengan-Nya.
  
Surah Al-A'raaf [7:172-174]: Yang bermaksud: Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini". Atau supaya kamu tidak mengatakan:" Sesungguhnya ibu bapa kamilah yang melakukan syirik dahulu sedang kami ialah keturunan (mereka) yang datang kemudian daripada mereka. Oleh itu, patutkah Engkau (wahai Tuhan kami) hendak membinasakan kami disebabkan perbuatan orang-orang yang sesat itu?" Dan demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu (supaya nyata segala kebenaran), dan supaya mereka kembali (kepada kebenaran).


a real meaning of a trip is the return.-Women In the Sun (final episode)

No comments:

Post a Comment